Kulturell identitet og forankring
Dette prosjektet inneholder to ulike underprosjekter hvor begge handler om å finne og bevare sin identitet. Folkart fremmer tradisjonelt håndverk og skaper muligheter for håndverker til å kunne selge sine varer. Vår støtte til Udi folket går først og fremst til å etablere en levende kirke som bygger på deres tradisjoner.
- Minoritetsfolkegruppen Udi har vært en sentral målgruppe for Normisjon. Normisjon arbeider kontinuerlig for å styrke udiene og hjelpe dem i arbeidet med å ta vare på og utvikle sin egenart. Ønsket er at språket, tradisjonene og den historiske kristne arven kan bevares, fornyes og videreformidles til kommende generasjoner.
- Folkart er et selskap etablert av Normisjon i Aserbadjsjan. Det jobber for å skape bærekraftige arbeidsplasser for produsenter av husflid og håndtverksprodukter. Koronapandemien har utfordret Folkart siden de har behov for å selge produktene sine til turister i hovedstaden Baku. Der har Folkart sin egen butikk som per nå er stengt. Folkart har klart å etablere en markedstilgang for mange produsenter som før ikke kunne leve av de produktene de lagde.