Kulturell identitet og forankring

Dette prosjektet inneholder to ulike underprosjekter hvor begge handler om å finne og bevare sin identitet. Folkart fremmer tradisjonelt håndverk og skaper muligheter for håndverker til å kunne selge sine varer. Vår støtte til Udi folket går først og fremst til å etablere en levende kirke som bygger på deres tradisjoner.  

  1. Minoritetsfolkegruppen Udi har vært en sentral målgruppe for Normisjon. Normisjon arbeider kontinuerlig for å styrke udiene og hjelpe dem i arbeidet med å ta vare på og utvikle sin egenart. Ønsket er at språket, tradisjonene og den historiske kristne arven kan bevares, fornyes og videreformidles til kommende generasjoner. 
  2. Folkart er et selskap etablert av Normisjon i Aserbadjsjan. Det jobber for å skape bærekraftige arbeidsplasser for produsenter av husflid og håndtverksprodukter. Koronapandemien har utfordret Folkart siden de har behov for å selge produktene sine til turister i hovedstaden Baku. Der har Folkart sin egen butikk som per nå er stengt. Folkart har klart å etablere en markedstilgang for mange produsenter som før ikke kunne leve av de produktene de lagde.